Рокитне реформує закупівлі

03 Грудня 2024, 11:36
Фото: Василь Сосюк АНАЛІТИКА 955
Фото: Василь Сосюк

Наша держава сьогодні переживає чи не найскладніші дні в новітній історії України. Проти нас уже не тільки рашисти, а ціла «вісь зла» із тоталітарних країн та їх маріонеток. Тому, щоб вижити, ми маємо бути максимально ефективними на всіх рівнях, від управління державною, військом, і аж до найменшої громади.

А ефективне управління неможливе без прозорого та розумного витрачання бюджетних, а насправді людських коштів. Нещодавно громадські антикорупційні експерти та Рокитнівська влада домовилися про співпрацю, аби зробити процес витрачання бюджетних коштів більш ефективним. Для цього експерти підготували документ – Політику закупівель Рокитнівської громади. По суті, це набір рекомендацій, підготовлених на основі багаторічного досвіду моніторингу тендерів та вивчення кращих українських практик, з урахуванням конкретних проблем закупівель громади. Місцева влада Рокитного погодилася цю Політику впроваджувати. Що ж вона передбачає.

Місцева влада покликана вирішувати місцеві проблеми. Для цього є система місцевого самоврядування, обрані голова та депутати, найняті працівники, які розпоряджаються місцевим бюджетом, щоб за наявні ресурси по максимуму задовольнити потреби громадян. Поремонтувати дороги, побудувати школи, забезпечити всім необхідним лікарні… Бюджетні гроші витрачаються за певними правилами, визначеними законом “Про публічні закупівлі”. На жаль, є приклади, коли цими правилами маніпулюють, а кошти не завжди витрачаються ефективно. Де проблеми через незнання чи відсутність досвіду – потрібно вчитися, а де зловживання – карати. Нижче про те, що можна зробити на рівні громади.

Законодавство України встановлює загальні правила здійснення закупівель товарів, робіт та послуг. Є контролюючі органи, які мають стежити за його дотриманням. Є живі люди, які ці кошти витрачають. Водночас, врегулювати абсолютно всі ситуації, які виникають під час закупівель законодавством неможливо. Та і способів обійти правила для недоброчесних є чимало. 

Водночас, якщо системно аналізувати закупівлі, помилки, які допускають уповноважені особи (так по закону називають тих, хто проводить тендери), рішення, які приймають контролюючі органи, розглядаючи закупівельні скарги та перевіряючи закупівлі, можна мінімізувати ризики проявів недоброчесності.

Наприклад, якщо хтось із бюджетних закупівельників постійно укладає договори, суми яких наближені до 99 чи 199 тисяч гривень, то це ознака «сірої схеми» уникнення конкурентного відбору постачальника чи продавця. Це дозволяє замовнику на власний розсуд обирати потрібного контрагента, при цьому виплачуючи йому максимально можливу суму коштів.

Звісно, інколи це може бути виправданим, наприклад, у 10% закупівель. Однак, якщо це відбувається з року в рік, а суми змінюються синхронно зі зміною «порогів», і 90% закупівель саме таких, то важко сказати, що Замовник (тобто уповноважена за проведення тендерів людина, або ж її керівник) діє доброчесно.

Аби подібні, назвемо їх «майже порогові», закупівлі не стали підставою для зловживань, варто передбачити певні запобіжники. Наприклад, місцева влада може прийняти Політику закупівель, яка зобов’яже обов’язково проводити конкурентні тендери по таким сумам, що наближають до порогів, наприклад на 5-10 відсотків менші.

У Рокитнівській громаді таких закупівель, наближених до порогів, небагато. Переважно такими прямими договорами користуються навчальні заклади. Але канцелярію, інформаційні стенди, квіти, а також транспортні, ветеринарні послуги і вивезення сміття з ціною, близькою до ста тисяч купувала в цьому році і сама селищна рада.

Якщо ж у замовників є багато звітів, тобто закупівель, проведених напряму, без конкуренції, такі приклади витрачання коштів теж повинні бути прозорими. Для цього обов’язково потрібно, щоб звіт містив вичерпну та зрозумілу інформацію про предмет закупівлі, його кількість та ціну за одиницю. Наприклад, якщо купується комп’ютер, то які його ключові параметри. Це необхідно для того, аби платники податків без додаткових зусиль могли бачити що саме купили, і порівняти ціну з ринковою. Найпростіший приклад, яке молоко купили, жирністю 2,5% дешевше чи 3,2% дорожче. Чи купили менш жирне за дорожчою ціною.

Але не слід робити так, як, наприклад, Рокитнівський ліцей №2, який придбав 3 інтерактивні панелі на 99 тисяч без тендеру. Однак, якого конкретно виробника та з якими характеристиками закупили – не зрозуміло. Ні у звіті про це не вказали, ні договору зі специфікацією не опублікували. Це може бути порушенням принципу прозорості.          

Коли аналізуєш тендери часто виникають сумніви в їх чесності, коли купують якийсь популярний товар, ту ж картоплю, наприклад, а учасник всього один. Хоча виробників і продавців картоплі в регіоні десятки. Очевидно щось не так. Теж саме з будівництвом чи ремонтом типових об’єктів.

Ознакою «мутного» тендеру також можуть бути відповіді уповноважених осіб на уточнюючі питання потенційних учасників. А це все можна побачити на Прозорро. Щоправда, не завжди є злий умисел, буває і недостатня кваліфікація тендерних працівників. Адже ця сфера складна і потребує постійного удосконалення своїх знань.

Якщо громади хочуть ефективно витрачати кошти, то вони повинні постійно інвестувати у своїх працівників, їх навчання та гідну оплату праці. Разом з тим, погана робота, очевидні зловживання, використання «сірих схем» має бути підставою для депреміювання.

У випадках, коли Антимонопольний комітет, перевіривши той чи інший тендер, встановлює дискримінацію, необґрунтований вибір переможця або безпідставне відхилення дешевшої пропозиції якоюсь бюджетною організацією, то варто донести до інших організацій про таку практику, аби не допускати подібних порушень. А якщо це робиться навмисне, карати порушників.

Наприклад, Рокитнівська селищна рада у чотирьох закупівлях послуг з поточного ремонту відхилила пропозицію скражника через те, що, на її думку, в локальному кошторисі учасник вказав про глибину фрезерування в 40 мм. Водночас, технічним завданням тендеру вимагалось 50 мм. Але під час розгляду скарги в АМКУ Замовник це не довів, що в локальному кошторисі учасник вказав менше 50-ти мм.

Крім того, АМКУ звернув увагу, що Замовник в цій же процедурі безпідставно надавав скаржнику 24 години на усунення тих недоліків (локального кошторису), які не відносяться до документів, які дозволено давати на усунення недоліків.

Бувають ситуації, коли громада хоче купити якийсь складний предмет закупівлі, з усіма нюансами якого важко розібратися. Для таких випадків рекомендується проведення так званих ринкових консультацій. Тобто, на відкриту зустріч запрошуються різні фірми, які працюють у цій сфері, і з ними обговорюються незрозумілі питання. При цьому важливо, щоб консультації були максимально відкритими, і жоден потенційний постачальник не диктував умов «під себе». 

Ці та інші рекомендації експерти ГО «Рівненський центр «Соціальне партнерство» надали Рокитнівській громаді в межах співпраці та підписаного Меморандуму. Усі поради зведені в документ - Політику закупівель Рокитнівської селищної ради. Ці рекомендації передані на ознайомлення керівництву та спеціалістам ради для ознайомлення та, при потребі, адаптації під свої особливості. З перспективою подальшого затвердження рішенням ради чи розпорядженням голови як обов’язкового до виконання.

Важливо, щоб Рокитнівська селищна рада постійно виконувала ці рекомендації, здійснювала роботу з удосконалення функції закупівель, впроваджувала ефективний та прозорий процес планування закупівель, здійснювала свої закупівлі лише на пріоритетні та обґрунтовані потреби. Крім того, керівництву громади варто посилити свою роботу по контролю за належним виконанням своїх зобов’язань контрагентами, удосконалюючи редакції проектів договорів. Щоб потім не було проблем з неякісними товарами чи невчасно виконаними роботами.

Проєкт Політики закупівель розробила ГО Рівненський центр «Соціальне партнерство» в межах проєкту «Розширення можливостей місцевих громад для реалізації антикорупційної політики».

 

 

Коментар
09/12/2024 Понеділок
09.12.2024